Forandringsledelse – stå på hovedet

“If you want something you’ve never had, you must be willing to do something you’ve never done.“  Thomas Jefferson

At arbejde i en form for kassetænkning og rutiner sker for os alle, det ligger i vores natur, at bruge vores kognitive tankegang til at strukturerer og proces-inddele vores hverdag. Det giver en masse værdifulde quick-wins for os som mennesker, men for virksomheds-organismer, og i særdeleshed de menneskelige ledere, kan det være en omkostelig affære ikke at træde ud af kassen og tvinge sin tankegang på hovedet.  Det kan dog være svært , at hive sig ud af ”comfort zone” og navigere mod nye strømninger og tankesæt.

Forandring på alle niveauer.

Forandringer sker på mange niveauer i en virksomhed, i store og mindre omfang, internt og eksternt, menneskeligt og materielt. Det sker kontinuerligt, om virksomhedslederne ønsker det eller ej, eller overhovedet er klar over det.

Opfatter og omfavner man som leder ikke disse nye strømninger kan det ende med, at man fastlåses i et forældet paradigme, der ikke længere er det mest hensigtsmæssige for virksomheden.

Det kan sågar ske for hele brancher, set med musikbranchen, rejsebranchen, ejendomsmægler-branchen, detail-branchen, og stadig ser det ud som om, at det samme sker for filmbranchen. Det er svært at ændre sit tankesæt og give sig selv nye briller der ændrer perspektiv på eget verdensbilledet. Samtidig kan det være en omkostelig affære, at ændre sine vaner og mønstre, men på længere sigt vil det højest sandsynligt give værdi konstant at udfordre status quo

Manglende investeringer

Det er som regel manglende investeringer i hele værdisystemet der hæmmer udviklingen, internt fordi den organisatoriske-kerne måske ikke er parat til at modtage den øget efterspørgsel og eksternt bliver kunder og leverandører måske stadig behandlet efter et forældet princip.

Et eksempel kan være, at det i virksomhedens opstartsår, har været fornuftigt at arbejde med en prisfokuseret transaktionsbaseret tilgang til sine leverandører, men senere er virksomheden måske blevet afhængig af stærke relationer, og så pris ikke altid det bedste parameter for et samarbejde. Dette gælder selvfølgelig ikke for alle leverandører, men på centrale vidensbaseret ydelser, kan engangskøb og prisfokusering udvikle sig til en stor blokade for styrkelsen af det gode leverandørsamarbejde og derfor også for udviklingen i egen virksomhed,

Også nedstrøms i værdisystemet bør der tænkes anderledes, kunder der for år siden var rentable og gode kunder, kan måske have udviklet sig til fordyrende, værdiforringende  og tidsrøvende bekendtskaber.

Disse manglende investeringsambitioner skaber udviklings-træthed, indskrænke innovationevnen og nytænkning i organisationen, og de materiale-resurser kan ikke følge med da f.eks. en teknologiplatform ikke er blevet opdateret.

Det er essentielt, at man som leder af en virksomhed har en holistisk tilgang til forretningsledelse og udvikling, og ikke lader sig tryllebinde af hvad der virkede i går, men er parat til at tænke i nye baner og bruge nye metoder.

Nedenstående er formuleret fem gode råd, der måske kan give dig inspiration til at gøre det hele lidt anderledes:

5 gode råd til at turde gøre tingene anderledes.

1.     Sæt pris på de medarbejdere der går mod strømmen, fremelsk forandrings-tankegangen.

2.     Få input udefra, få konsulenter eller andre til at give deres syn på din virksomhed og dets kerneværdier

3.     Involvere dine kunder i dit parameter-mix

4.     Gentænk den dybe tallerken, selvom det IKKE virker som om det vil give værdi i morgen, at gøre det anderledes, så gør det alligevel. Du vil altid lære noget af det.

5.     Tænk langsigtet, invester i ny teknologi i stedet for at se det som en trussel eller konkurrent.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *